• Den som inte kan hata kan heller inte älska. (Francois de Voltaire)
• Jag är hellre hatad för den jag är än älskad för någon jag inte är.
• Kärlek är inte kärlek om det förändras när förändringar sker.
• Man älskar inte människor för att de är vackra, de är vackra för att man älskar dem.
• Älska mig mest när jag förtjänar det minst - det är då jag behöver det mest.
• The love you give away is the only love you keep...
• Ögonkastet är kärlekens första brevväxling.
• Love is the sweetest of dreams, and the worst of nightmares. (Shakespeare)
• Love needs no map, for it can find its way blindfolded.
• I may not be your first, but to be your last would be perfect!
• Dont let false love fool you, but dont let real love pass you by.
• Att älska är som att äta soppa med gaffel, man får aldrig nog.
• Vad kärlek är, vad det är att älska, det vet blott den som älskat.
• Kyssar är ord som inte kan skrivas. (Nicole Louise Divino)
• Hans kyss, hans hand...så varsam...ändå så giftig för mitt hjärta...
• I wasnt kissing her, I was whispering in her mouth. (Chico Maroc)
• Att kyssa någon är som att dricka saltvatten; du dricker och dricker och törsten blir bara större.
• En kyss kan vara ett komma, ett frågetecken eller ett utropstecken. (Mistinguett)
• En kyss är bara ytterligare ett exempel på att två huvuden är bättre en ett.
• Kärleken har ingen ålder ty hjärtat får aldrig rynkor.
• Bättre att ha älskat och förlorat, än att aldrig ha älskat.
• En värld utan den man älskar är ingen värld.
• Kärleken är som en duva - Håller man för hårt kvävs den, och håller man för löst flyger den iväg.
• Det bästa man kan hålla i handen, är någon annans hand.
• Älska aldrig i en trädgård! Kärleken är blind, men inte grannarna!
• Efter den finaste grodan kommer alltid en vackrare prins.
• Rikast är den vars nöjen ko$tar minst.
• Man får titta i menyn även om man redan har beställt!
• Gammal kärlek rostar aldrig.
• Kärlekens dörr är svår att öppna och svår att stänga.(Kinesiskt ordspåk)
• Alla som älskar mycket får mycket sorg. (Olfert Ricard)
• Ingen kan på samma gång vara förälskad och klok. (Robert Herrick)
• Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar.
• Kärlek är inte att röra vid varandra, utan att nå fram till varandra.
• Kärlek är det enda som ökar när man slösar med det...
• Hemma är där man är älskad.
• För kärleken är ingen vind för kall.
• Man måste kyssa en gräsligt massa grodor innan man hittar en prins.
• Besatthet och kärlek är inte samma sak även om symptomen är likartade.
• Många som man tror är döda är bara gifta. (Francoise Sagan)
• Före giftermålet är kvinnorna olyckliga för att det inte finns någon man i deras liv och efter giftermålet för att det inte finns något liv i deras man. (Olle Carle/Cello)
• När en flicka gifter sig avstår hon från många mäns uppmärksamhet för en mans ouppmärksamhet (Helen Rowland)
• Kärleken är delad egoism. (Madame de Staël)
• Jag gifte mig under min klass - det gör alla kvinnor. (Lady Nancy Astor)
• Kärleken är blind. Äktenskapet ger dig synen åter. (Georg Christoph Lichtenberg)
• Det fordras större mod att gifta sig än att draga i fält (Okänd)
• Kärleken är en stor överskattning av skillnaden mellan en person och alla de andra. (Georg Bernard Shaw)
• Det är med översättningar som med fruar; de vackraste är inte alltid de trognaste. (Esaias Tegnér)
• Äktenskapet har många plågor, men celibatet har inga glädjeämnen. (Samuel Johnson)
• När två människor står under inflytande av den våldsammaste, vansinnigaste, bedrägligaste och mest lättflyktiga av alla passioner begär man att de ska lova och svära att hålla sig kvar i deta upphetsande, abnorma och utmattande tillstånd i ett sträck tills döden skiljer dem åt. (George Bernard Shaw)
• Kvinnan inspireras oss till stordåd och hindrar oss från att utföra dem. (Alexandre Dumas d.y.)
• Jag förnekar inte att kvinnor är dåraktiga. Gud skapade dem ju till mannens avbild. (George Eliot)
• Kvinnor vill i regel se bättre ut än vara skärpta. De vet att männen i regel har bättre syn än förstånd. (Okänd)
• Framgångsrik är en man som tjänar mer pengar än hans hustru kan göra av med. Framgångsrik är kvinnan som hittar denne man. (Lana Turner)
• Unga män vill vara trogna men är det inte, gamla män vill vara otrogna men kan det inte. (Oscar Wilde)
• Äktenskapet är det populäraste misstaget i världen. (Noel Coward)

Min kärlek till dig är enkel, rak och sann. Det är bara jag som krånglar ibland. (Caroline Wekell)

När min ögon är öppna ser jag dig och när de är stängda ser jag dig och mig. (Pehr Sahlin)

I krig och kärlek är allting tillåtet. (Svenskt ordspråk)

Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken. Latin: Amor vincit omnia et nos cedamus amori. (Eclogae Vergilius)

Kärleken övervinner allt. Latin: Omnia vincit amor. (Latinskt citat)

Men älska mig för kärleks skull, så att för alltid du kan älska, genom kärlekens hela evighet. (Elizabeth Barrett Browning)

Ingenting kan jag lova dig ingenting försäkra bara detta att just nu är vi alltid tillsammans. (Lars Björklund)

Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls. (Alfred Lord Tennyson)

Där kärleken tittar in genom fönstret, går olyckan ut genom dörren. (Polskt ordspråk)

Man måste kyssa en himla massa grodor innan man hittar en prins. (Mae West)

Kärleken är en sjukdom som inte kan döljas. Ett ord, ett ögonkast, ja till och med tystnaden förråder den. (Pierre Abélard)

Att leva utan att älska är ej att leva ett verkligt liv. (Molière (1622-1673))

Att inte ha blivit älskad är otur, att inte kunna älska - det är olycka. (Albert Camus (1913-1960))
Aldrig älskade jag dig så djupt som när jag höll på att mista dig. (Margareta von Konow )

Jag fryser om dina händer, när du ler blir jag varm av dig. (Bo Bergman)