Lycka går inte att hitta med strävan och viljestyrka, utan återfinns när du släpper taget och slappnar av.
Lama Gendun Rinpoche

Jag tänker aldrig i förväg, utan lever för stunden.
Loa Falkman

Från ögonblick till ögonblick visar det sig att det lilla jag behöver veta för att leva mitt liv, råkar jag på något sätt redan veta.
Nisargadatta Maharaj

Så mycket vet jag, att saker och ting inte växer om du inte välsignar dem med ditt tålamod.
First Aid Kit

Mörker kan inte driva bort mörker; endast ljus kan göra det. Hat kan inte driva bort hat; endast kärlek kan göra det.
Martin Luther King

Jaga efter kärlek och den flyr från dig. Undfly kärleken och den skall förfölja dig.
Okänd

Den som vårdslöst sträcker sig efter en ros ska inte klaga om taggarna rivs.
Heinrich Heine

Att släppa taget är att acceptera att saker och ting försvinner.
Shunryu Suzuki

Livet ger oss de upplevelser som är till störst hjälp för vår utveckling. Hur kan du då veta att det är just den här erfarenheten […]
Eckhart Tolle

Allting blir synligt i dagsljus, utom dagsljus.
Nisargadatta Maharaj

Framtiden ligger fullständigt öppen, och vi skapar den med varje ögonblick.
Pema Chödrön

Frid börjar med ett leende.
Moder Teresa

Kärlek växer när den brukas.
Charlotte Perkins Gilman

Precis som varje våg avtar i havet, så återvänder varje ögonblick till sin källa. Insikt består i att upptäcka källan och dväljas där.
Nisargadatta Maharaj

Vad är så viktigt att det är värt att offra din sinnesfrid för det?
Gil Fronsdal

Ögat ser inte allt.
Tomas Andersson Wij

Tänk dig att du står vid havsstranden en sommarkväll och ser ett vackert fartyg som förbereds för avfärd. Seglen hissas. När kvällsbrisen kommer fylls seglen […]
Ulla Söderström

Du kan aldrig få nog av det du inte behöver för att vara lycklig.
Eric Hoffer

Här är en ny andlig övning för dig: Ta inte dina tankar på för stort allvar.
Eckhart Tolle

Allt du behöver är kärlek. Kärlek är allt du behöver.
John Lennon

Erfarenhet är inte det som händer en, utan vad man gör med det som händer en.
Aldous Huxley

Hur långt jag kan komma vet jag inte, men det kommer att bli en jäkla kul åktur!
Tove Styrke

När skuggan ses som endast en skugga, då slutar du följa den. Du vänder dig om och upptäcker solen, som varit där hela tiden – […]
Nisargadatta Maharaj

Den som rusar fram kommer inte långt.
Lao Zi

När du blir intim med ditt lidande, växer ditt hjärtas ömhet.
Jack Kornfield

Respektera andras känslor. Även om det inte betyder något för dig, kan det betyda allt för dem.
Okänd

Lidande inträffar när vi förväntar oss att livet ska vara mer och annorlunda än det är i det innevarande ögonblicket. När vi släpper taget om […]
Kim Eng

Var som en lotusblomma. Låt ditt hjärtas skönhet tala. Var tacksam för dy, vatten, luft och ljus.
Amit Ray

De flesta människor är aldrig fullt närvarande i nuet, eftersom de omedvetet tror att nästa stund måste vara viktigare än denna. Men då missar du […]
Eckhart Tolle

Någonting i dig säger: ”Det är viktigt att oroa dig?” Varför tro på det?
Gil Fronsdal

Var den du är, var du än är.
Nisargadatta Maharaj

Jag har missat över 9000 skott under min basketkarriär. Jag har förlorat närmare 300 matcher. 26 gånger har jag fått förtroendet att sätta det matchavgörande […]
Michael Jordan

Se upp när du slåss mot monster, så att du inte själv blir ett monster.
Friedrich Nietzsche

Det krävs mod att växa upp och bli den du verkligen är.
E.E. Cummings

Det anses ofta vara ett mirakel att gå på vatten eller att sväva i luften. Jag tycker det verkliga miraklet är … att gå på […]
Thich Nhat Hanh

Att undervisa är att lära två gånger.
Joseph Joubert

Det finns inga misstag, endast lärdomar.
Eckhart Tolle

Det lilla vasstrået böjde sig av vindens kraft, och stod sedan upprätt igen så snart vinden passerat.
Aesop

All kunskap lärs inte ut i skolan.
Okänd

Att ha en gåva är bra. Att vara en gåva är bättre. Alla är gåvor.
Gil Fronsdal

Var som ett barn: istället för att försöka vara det ena eller det andra, var lycklig över att vara.
Nisargadatta Maharaj

Jag är realist. Jag förväntar mig mirakel.
Wayne Dyer

Jag önskar att jag kunde visa dig, när du är ensam eller i mörker, det magnifika ljuset av ditt innersta väsen.
Hafez

Med överflödig rikedom kan man bara köpa överflödigheter.
Henry David Thoreau

Ingen kan bli fullt medveten om en annan människa utan att älska henne.
Viktor Frankl

Ju mer du eftertraktar någonting, desto troligare är det att du förlorar det.
Eileen Caddy

Acceptera det innevarande ögonblicket och hitta perfektionen som är djupare än någon form och orörd av tiden.
Eckhart Tolle

Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen.
Tomas Tranströmer

Det första steget till att få vad du vill ha är att ha modet att göra dig av med det du inte vill ha.
Zig Ziglar