Vad kallas ett pass som man kan resa med överallt utan att behöva visa det för någon?
Svar: Kompass.


Vad gör alla i hela världen i samma takt samtidigt?
Svar: Åldras.

Vilka glas är lättast att fylla på?
Svar: Tomma glas.

Vet ni varför fiskarna i havet är så bra på att räkna?
Svar: De har gått på high school.

I ett träd hänger fyra äpplen. Prästen, hans dotter, klockaren och hans fru tar alla varsitt äpple, men ändå hänger ett äpple kvar. Hur förklarar du det?
Svar: Klockaren är gift med prästens dotter.

Vilken hund har inte fyra ben?
Svar: Lathunden.

Vad har fem fingrar men inga tår?
Svar: Handsken.

Vad har man alltid framför sig?
Svar: Framtiden.

Vilken dryck är den starkaste som finns?
Svar: Vatten (för det kan bära stora fartyg).

Den har inget lock inte ingen botten, men kan ändå hålla kött, blod och ben på samma gång.
Svar: Ringen.

I vilken stad finns aldrig några byggnader?
Svar: I eldstaden.

Vad är det som måste begravas innan det kan göra nytta?
Svar: Fröet.

Vilken alarm för mest oväsen?
Svar: Alarmet.

Vilket är det första namnet i almanackan?
Svar: Alma.

Vad är det som alltid håller sig mitt i mängden?
Svar: G.

Vilken nyckel kan inte öppna dörrar?
Svar: Skiftnyckel.

Vad är det man bryter när man pratar?
Svar: Tystnaden.

Hur säger man torrt gräs med två bokstäver?
Svar: Hö.

---------------------------------------------------------------------


Vilken fil har man alltid med sig?
Svar: Profilen.

Den väger ingenting, men trots det förmår inte ens den starkaste mannen att hålla den speciellt länge.
Svar: Andan.

Varför är tigern och flodhästen inte det minste rädda för varandra?
Svar: De bor i olika världsdelar så de träffas aldrig.

Vad är det för likhet mellan en framstående person och en bok?
Svar: Båda har en titel.

Jag blir ofta funnen, men ska egentligen inte finnas alls.
Svar: Felet.

Vad är det som kan sitta i ett hörn men ändå åka jorden runt?
Svar: Frimärket.

Vilket ord på tre bokstäver startar med bensin?
Svar: Bil.

Hur får man det omöjliga att bli möjligt?
Svar: Tar bort bokstaven O.

Vad är det som blir större och större ju mer man tar bort?
Svar: Hålet.

Ju fler du tar desto fler lämnar du bakom dig.
Svar: Fotsteg.

Vilket träd finns mitt i Malmö?
Svar: Alm.

Ju mer man fyller mig desto lättare blir jag.
Svar: Ballongen.

Vilken byggnad har flest historier?
Svar: Biblioteket.

Jag har ett öga men kan inte se. Petar du mig i ögat blinkar jag inte. Vem är jag?
Svar: En nål.

Vad måste man göra innan man reser sig från en stol?
Svar: Sätta sig.

Jag är svart när jag är ny, röd när jag används och grå när jag slängs.
Svar: Kolet.

Vilken dräkt bär man livet ut?
Svar: Andedräkten.

Vilken sten är alltid ihålig?
Svar: Skorstenen.

Vilka bössor kan man inte skjuta med?
Svar: Sparbössor.

Har inga fötter, kan ändå gå. Har inga händer kan ändå slå. Vad är jag?
Svar: Klockan / vägguret.

Vad kastar man över bord även om man är inomhus?
Svar: Duken.

Vilken huvudstad ligger i Tjeckoslovakien?
Svar: Oslo.

Vilket ord har fyra bokstäver och kan aldrig vara fel?
Svar: Rätt.

Vad är det som vilar när du arbetar, men som bär tungt när du vilar?
Svar: Sängen.

Jag fyllde 12 år igår. Nästa år fyller jag 14 år. När är jag född?
Svar: 31 december.

Jag gör dig hastigt fattig eller rik, lycklig eller olycklig. Men när jag försvinner är allt som förut. Vem är jag?
Svar: Drömmen.

------------------------------------------------------------------------

Jag är dubbad, men jag är ingen riddare.
Svar: Dubbdäcket.

Den har 21 ögon, men ingen näsa eller mun.
Svar: Tärningen.

Vad är det som kan alla språk utan att ha lärt sig dem?
Svar: Ekot.

Vilket årtal på 1900-talet blir likadant om man vänder det upp och ner?
Svar: 1961.

Vad är det som är stort på tummeliten men litet på Goliat?
Svar: T.

Varför äter kineser mer ris än japaner?
Svar: Därför att de är fler.

Vem får lön utan att jobba en enda dag?
Svar: Nattarbetaren.

På vilken väg går man tillbaka men kommer ändå närmare målet?
Svar: Hemvägen.