På vilken väg går man tillbaka, men kommer ändå närmare målet?
Svar: Hemvägen.

Vilka tanter är mest populära?
Svar: Kontanter.

Om du har den, så vill du dela med dig av den. Men om du delar med dig av den, så har du den inte. Vad är det?
Svar: En hemlighet.

Jag har många blad, men är varken träd eller blomma. Många vill sluka mig, andra somnar i mitt sällskap.
Vem är jag?
Svar: Boken.

Vad heter Sveriges bästa städtant?
Svar: Enstaka, du har väl hört väderrapporterna: Enstaka skurar över hela landet.

Jag är lång när jag är ung, men kort när jag är gammal. Vad är jag?
Svar: Ett ljus.

På vilken sida av fåret är det mest ull?
Svar: Utsidan.

Säg en sak som är lika tjock antingen den är fylld eller tom?
Svar: En tunna.

Vad blir vitare ju skitigare den blir?
Svar: En griffeltavla.

En grönsaks säljare är 180 lång och har 42 som skostorlek. vad väger han?
Svar: Grönsaker.

Det första används i nästan varje maträtt, det andra släcker törsten, det hela finns vid stranden.
Vad är det?
Svar: Saltvatten.

När är det rätt att servera mjölken i en skål?
Svar: När man matar katten.

Vad faller ner, men går aldrig upp igen?
Svar: Regnet.

På vilka ben finns inget kött?
Svar: Stolsben.

Vad är det som blir större och större ju mer man tar bort?
Svar: hålet.

Om en kartong ägg går på 14 kronor, vad går då en kyckling på?
Svar: Två ben.

Vad har ingen början, inget slut och ingen mitt?
Svar: En munk.

Idag är det 0 grader celsius och i morgon ska det blir dubbelt så kallt hur kallt blir det då?
Svar: Det blir minus 9 grader celsius. 0 grader celsius = 32 farenheit och hälften av 32 är 16 farenheit och 16 farenheit motsvarar minus 9 grader celsius.

En arab gick ut i ett kraftigt oväder utan paraply. Varför blev han inte våt?
Svar: Det var sandstorm.

När är det extra viktigt att se upp för skolbarn i trafiken?
Svar: När de kör bil.

Vad är så ömtåligt att det går sönder när du pratar?
Svar: Tystnaden.

Ett äkta par hade sju barn, varav hälften var pojkar.
Hur kunde det komma sig?
Svar: Alla barnen var pojkar.

Du hörde mig förut, men kommer att höra mig igen, Sen dör jag, tills du ropar på mig igen.
Vem är jag?
Svar: Ekot.

---------------------------------------------------------------

Vad är godare än Gud, ondare än djävulen, den rike behöver, den fattige har det och om du äter det så dör du?
Svar: Ingenting, ingenting är godare än Gud eller ondare än djävulen. Den rike behöver ingenting och den fattige har ingenting. Och om du ingenting äter så dör du.

Fattiga människor har det. Rika människor behöver det. Men äter du det så dör du. Vad är det?
Svar: Ingenting.

Alla dåliga böcker har en god sida.
Vilken?
Svar: Den sista.

Du kapar mitt huvud utan att färga kniven röd. Sedan gråter du vid min sida när jag är död.
Svar: En lök.

Hur kan en byxficka vara tom, men ha något i den samtidigt?
Svar: Det finns ett hål i den.

Den har inget lock och ingen botten men ändå kan den hålla kött, blod och ben på samma gång.
Svar: En ring.

En frukt- och grönsakshandlare är 54 år gammal, 175 cm lång och har 43 i skonummer?
Vad väger han?
Svar: Frukt och grönsaker.

Tre systrar går till skolan tillsammans under ett paraply. Varför blir ingen blöt?
Svar: Det regnar inte.

En flaska med kork kostar 10 kr och 50 öre. Flaskan kostar 10 kr mer än korken.
Vad kostar korken?
Svar: Korken kostar 25 öre.

Jag går runt både trädgård och tun, ändå står jag stilla.
Svar: Staket.

Vad är det som är stort hos Tummeliten och litet hos Goliat?
Svar: Bokstaven T.

En grönlandshund klarar väldigt låga temperaturer. Men vilken hund klarar väldigt hög temperatur?
Svar: En hot dog.

Bara jag själv kan säga vem jag är?
Svar: Tungan.

Två män spelar schack. De har spelat 5 omgångar, och de har vunnit tre gånger var.
Hur är detta möjligt?
Svar: De spelar inte mot varandra.

Jag har många blad, men är varken träd eller blomma. Många vill sluka mig, andra somnar i mitt sällskap.
Vem är jag?
Svar: Boken.

Om ett plan störtar på gränsen mellan Norge och Sverige, var begraver man då de överlevande?
Svar: Det gör man inte.

En man hade fem söner, och varje son hade en syster. Hur många barn hade mannen?
Svar: Sex stycken.

Tre doktorer sa att Kalle var deras bror. Kalle sa att han inte hade några bröder.
Vem ljuger?
Svar: Ingen. Doktorerna är Kalles systrar.

Med vad börjar natten och slutar dagen?
Svar: Bokstaven N.

Mina föräldrars barn är inte min syster och inte min bror.
Vem är det då?
Svar: Det är jag själv.

En man kom in på en restaurang och sa endast en bokstav. Vad beställde han?
Svar: T.
Vad kan du hålla i din högra hand, men inte i din vänstra?
Svar: Din vänstra hand.

--------------------------------------------------------------

Det här ordet består av fyra bokstäver, men blir kortare om man lägger till ytterligare tre bokstäver.
Svar: Ordet är “kort”.

Vad har hatt och fot men saknar huvud och sko?
Svar: Svampen.

Många har hört mig, men ingen har sett mig.
Jag svarar aldrig om inte någon tilltalat mig först.
Vad är jag?
Svar: Ekot.

Vad är det som kan alla språk utan att ha lärt sig dem?
Svar: Ekot.

Vilken var världens största ö innan man upptäckte Grönland?
Svar: Det var fortfarande Grönland. Den var bara inte upptäckt än.

Vilken sten är alltid ihålig?
Svar: Skorstenen.

Vad gör alla i hela världen i samma takt samtidigt?
Svar: Åldras.

Vad är det som är smittsamt men som ingen fruktar?
Svar: Skrattet.

I ett träd hänger fyra äpplen. Prästen, hans dotter, klockaren och hans fru tar alla varsitt äpple, men ändå hänger ett äpple kvar.

Hur förklarar du det?
Svar: Klockaren är gift med prästens dotter.

Vilken nyckel kan inte öppna dörrar?
Svar: Skiftnyckeln.

Jag fyllde 12 år igår. Nästa år fyller jag 14 år.
När är jag född?
Svar: 31 december.

Heter det “en rak kurva” eller heter det “ett rak kurva”?
Svar: Det finns inga raka kurvor.