Hur många olika slags djur fanns det på Moses Ark?
Svar: Inga. Det var Noahs ark.

Du hörde mig förut, men kommer att höra mig igen, Sen dör jag, tills du ropar på mig igen Vem är jag?
Svar: Ekot.

En person har ett fyrkantigt hus. Alla sidorna är vända mot syd. En björn går förbi huset. Vilken färg har björnen?
Svar: Huset ligger på Nordpolen eftersom alla sidorna är vända mot syd. Så svaret är en vit björn (På Nordpolen finns nämligen bara vita björnar).

Om du deltar i ett lopp och springer förbi han som ligger på andra plats. Vilken plats ligger du på?
Svar: 2 plats!

Vilket djur lämnar in flest returburkar?
Svar: Pantern.

Dividera 100 med ½ och plussa med 10. Vad får du då?
Svar: Svaret är 210. Eftersom 100 dividerat med ½ er 200.

Har inga fötter, kan ändå gå. Har inga händer kan ändå slå. Vad är jag?
Svar: Klocken.

I dagsljus visar jag mig aldrig, men framåt kvällen kommer jag smygande. När ljuset väl är borta brer jag ut mig överallt. Så snart morgonen gryr försvinner jag.
Svar: Ljuset.

Kall som dödens fläkt, har ej andedräkt, törstar aldrig, dricker ständigt. Bär rustningen av fjäll ljudlöst och händigt.
Svar: Fisk.

---------------------------------------------------------------

På vilken skola är det bara bra att eleverna valsar omkring på lektionerna?
Svar: I dansskolan.

“Du är min son. Men jag är inte din far.” Vem sa det?
Svar: Din mor.

Du står med 3000 äpplen i ett bananland. Du ska frakta så många äpplen som möjligt från Bananlandet till Äpplelandet. Det är 1000 km mellan de två länderna.
Det kostar ett äpple varje gång du åker en kilometer mot Äppleland. Däremot är det gratis att åka tillbaka mot Bananland. Hur många äpplen kan du maximalt ta med till Äppleland?
Svar: 833 äpplen
Förklaring:
Steg ett: Åk tre turer på 333 km vardera med 1.000 äpplen. Då har har du 2.001 äpplen och 667 km tillbaka.
Steg två: Då åker du två turer på 500 km vardera med 1.000 äpplen. Då har du 1.000 äpplen kvar och 167 km kvar till Äppleland.
Steg tre: Till sist tar du 1000 äpplen de sista 167 kilometerna och så har du 833 äpplen när du kommer till Äppleland.

Lätt som en fjäder, innehåller inget. ändå kan inte ens den starkaste man hålle den mer än några minuter.
Svar: Andan.

Vilken utbildning har flest håltimmar?
Svar: Tandläkarutbildningen.

Vad blir en groda utan ben?
Svar: Hopplös.

Vad är det för likhet mellan en björn och en motorcykel?
Svar: Båda säger Brum-Brum.

Vad är de som går och går men utan ben?
Svar: Tiden.

Jag gick och gick och gick, och plötsligt jag fick den, jag böjde mig ner och letade, och fann den efter ett tag, jag slet den i min hand, och kastade den.
Svar: En sticka.

Mognar av solen, bryts av handen, trampas av foten, njutes av munnen.
Svar: Vinet.

Sörens far har 3 söner, den ena heter Rup, den andra heter Rap, vad heter den sista sonen?
Svar: Sören. Det är ju Sörens far som har 3 söner.

Två män spelar Luffarschack. De har redan spelat 5 omgångar, båda har vunnit tre. Hur är det möjligt?
Svar: De spelar inte mot varandra. De möter olika motståndare.

Jag har många blad, men är varken träd eller blomma. Många vill sluka mig, andra somnar i mitt sällskap. Vem är jag?
Svar: Boken.

På vilken väg går man tillbaka men kommer ändå närmare målet?
Svar: Hemvägen.

Vad sa nollan när den mötte åttan?
Svar: Herregud vilken smal midja du har.

Vilket språk kan alla människor i hela världen tala?
Svar: Modersmålet.

Är utan huvud på morgonen men får tillbaka det på kvällen?
Svar: Kudden i sängen.

När säger amerikanerna god natt?
Svar: När dom lärt sig svenska!

Vem eller vilka har skrivit låten: Tänd ett ljus?
Svar: Dom dom dom dom dom dom dom dom dom dom

Vad är det som kan sitta i ett hörn men endå åka jorden runt?
Svar: Frimärket.

Jag satte ett nät, men fångade inte en endaste fisk i det, men är ändå nöjd.
Svar: En spindel.

En polis hade en bror, men brodern hade inte någon bror. Hur kommer det sig?
Svar: Polisen var en kvinna.

Om en läkare ger dig tre piller och säger åt dig att du ska ta ett piller varje halvtimme. Hur lång tid tar det innan du tar det sista pillret?
Svar: Svaret är en timme. Du tar det första pillret nu och nästa om en halvtimme. Det tredje och sista pillret tar du om en timme.

En bonde har 10 får. Dessvärre dör alla förutom nio. Hur många får har bonden kvar?
Svar: Nio såklart! Alla förutom nio dör ju.

Det finns några månader som har 30 dagar och andra som har 31 dagar. Hur många har 28 dagar?
Svar: 12 månader – Alla månader har minst 28 dagar.

Hur kan fläskkotletter hålla sig färska i flera år utan att frysas in?
Svar: När grisen inte blir slaktad.

Vad är det som blir större och större ju mer man tar bort?
Svar: Hålet.

------------------------------------------------------

Hur många gånger kan du subtrahera 5 från 25?
Svar: Svaret är 1 gång. När du subtraherar 5 från 25 får du 20. Nästa gång subtraherar du ju från 20.

Vad sysslar man när man går in i ett hål och kommer ut genom tre?
Svar: Tar på sig tröjan.

Kan du nämna 3 dagar i sträck? Du får inte använda orden; måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag eller söndag.
Svar: Igår, idag och imorgon.

Jag fyllde 12 år igår. Nästa år fyller jag 14 år. När fyller jag år?
Svar: 31 December.

Två pappor och två söner var på jakt och tillsammans sköt de tre änder. De delade lika och alla fick vars en and. Hur kunde det ske?
Svar: De var bara tre stycken. En son, en far och en farfar.

När är det extra viktigt att se upp för skolbarn i trafiken?
Svar: När de kör bil.

Ju mer man fyller mig desto lättare blir jag. Vad kan det vara?
Svar: En ballong.

En som inte har mig försöker vinna mig och den som har för mycket av mig, försöker göra mig kortare. Vem är jag?
Svar: Tiden.