Tänk positivt, 
även i svåra cituationer kan finnas något bra, 
tänk, försök vända negativitet till positivitet, 
bearbeta det negativa och sedan vandra vidare, 
livet måste gå vidare, du måste må bra

Du väljer dina vägar, välj den goda vägen, 
välj vänlighetens väg, en människovänlig väg, 
stanna alltid i denna goda väg, 
gå inte till ondskans väg, god väg är den bästa vägen, 
godhet vinner, det goda ger gott, 
ondska ger ondska, välj alltså den goda vägen.

Behärska dina tankar, minska negativa tankar, 
skyll inte allt på andra, se dina egna brister, 
försök vara dig själv, men var vänlig, 
du skall inte jämföra dig med andra, dom är dom och du är du, 
du är unik, en unik person, 
försök att lära av dina misstag.

Älska livet, livet skall du älska, 
lev och låt även andra leva, 
var glad om livet, låt även andra glädjas åt sina liv, 
njut av livet, låt även andra njuta av sina liv, 
människor är vi alla, planetens invånare, 
vi skall älska livet, vi skall älska varandra, 
då blir allting bra.

Åt vilket håll vill du växa? 
Väljer du den positiva vägen? 
Positivitet är bra.
Lev i harmoni, acceptera alla människor, 
klandra inte, lämna bort kollektiv-klander, 
var en medmänniska, var empatisk, 
livet blir då mer positivt, 
och det kommer att kännas härligt.

Tänker du ofta på gamla händelser? 
Tänk, forska, acceptera, sedan...fortsätt framåt, 
Lämna det gamla, lär dig njuta av nutid, 
lev i nutid, det gamla har redan hänt, 
förlåt det gamla, 
lev nu, lev i nutid och njut.

Livet är oerhört härligt, 
du bestämmer vilket liv du vill ha, 
positivt-liv, tänkande positivt är att föredra, 
du skall vara vänlig mot andra, 
du skall vara även vänlig mot dig själv, 
du skall leva ditt liv och 
låta andra leva sina liv.

Olikhet gör livet rikare, 
nytt, nyare, lärorikt, 
olikheter gör livet härligt, rikare, 
man lär sig, faktakunskaper blir mer och mer, 
även empatin växer med det andra, 
synen på världen blir bredare och rikare, 
du blir en världsmedborgare, 
internationell, en människa utan gränser.

Tanken har en stor kraft som påverkar dig, 
du brukar vara så som dina tankar är, 
då borde dina tankar vara goda, 
Sök positiva tankar, tänk på vad du tänker, 
kasta bort negativa tankar, 
negaiva tankar ger mer negativa tankar, 
dröm när du är vaker, det kallas för dagdrömmeri, 
njut av dina dagdrömmar, 
njut av hela ditt hjärta, 
positiva drömmar är skapande, 
Positiva dagdrömmar är skapande.

Var nöjd, klaga inte, 
var nöjd med lite mindre, 
lev efter det vad du har råd med, 
njut av livet, försök vara positiv, 
pengar betyder inte allt här i livet, 
att vara frisk och att må bra, är viktigast, 

Att älska alla...alla tycks inte gilla detta, 
dom förstår inte att man pratar om 
själslig nivå...man alltå älskar bara, 
man älskar människan, det är viktigt, 
men man behöver inte älska alt som
människan gör...
Man skall alltså skilja på människan och händelsen, 
älska människan, men ha åsikt on händelsen, 
eller det som sägs, 
deta är två helt olika saker.

Åsikter är sällan samma som fakta, 
åsikter är ens åsikter om saker, 
fakta däremot är fakta, sant. 
Detta bör man alltid hålla i minnet, 
ingenting blir bättre genom att bråka
om åsikter...håll dig lugn.

Kärlek är det bästa, 
själslig kärlek mellan människor, 
den är vacker, empartisk, harmonisk, 
då människan bra mår.

Alla människor är olika; 
olika på många sätt faktiskt, 
inte bara utseendsmässigt, 
även mentaliteten är olika fpå olika människor, 
trots våra olikheter är i alla människor, 
vi är samma släkte alla Jordens invånare, 
vi skall leva i fred med varandra, 
älska varandra.

Är det svårt att älska alla människor? 
Nej, det är inte alls svårt, 
ibland kan man glömma det ifall man blir irriterad, 
men på själslig nivå går det att älska alla, 
man skall vara vänlig mot varandra, 
vänlighet kostar ingenting.

Är det svårt att älska alla människor? 
Nej, det är inte alls svårt, 
ibland kan man glömma det ifall man blir irriterad, 
men på själslig nivå går det att älska alla, 
man skall vara vänlig mot varandra, 
vänlighet kostar ingenting.

Ändra dig, 
sök sanning av andras ord, 
var alltid empatisk, 
fråga om du inte förstår, 
börja inte ordet, du, 
var positiv.

Man kan anpassa sig oftast, 
behandla alla respektfullt, 
mer behövs det inte, 
en besjöjad kvinna är trots allt en kvinna, 
kläder gör inte människar sämre, 
tungan kan göra bra eller dåligt arbete, 
vakta din tunga, var vänlig

Det  bästa är att anpassa sig, 
anpassa sig till det rådande klimatet, 
kultur, religion, spelar ingen roll, 
alla är vi människor, bara människor, 
ingen är sämre än den andra på grund av olikheter, 
människor är släkt med varandra, 
därför bör vi anpassa oss till varandra, 
anpassa oss till våra och era olikheter, 
tro mig, det bäst så här.

Vi människor är en och samma släkte, 
vi alla människor är 
oavsett hudfärg eller kultur, 
vi är planetens invånare, 
planeten Jorden är allas vår hem, 
alla har vi rätt att vistas här, 
alla är vi lika värda, 
skapa fred på Jorden 
genom att visa kärlek för alla människor.

Är du nöjd med ditt liv,
är du nöjd med dig själ?
Mår du bra? Har du det bra?
Jag mår bra, bara bra,
jag mår mycket bra just nu.
Livet leker, underbart,
underbart att vara ledig,
ledig hela tiden…..
Jag kan inte säga annat än att
jag mår jätte bra 😉
Hoppas att även du mår bra,
att livet leker för dig med.

Att äta mat är en stor njutning,
lär dig älska mat, lär dig äta.
Ät dig mätt, njut av smaken av maten,
låt mat-smaken kännas i din mun.
Svälj maten, låt magen få sin näring,
ta hand om dig, alla behöver mat.
Rulla med maten i din mun,
runt runt runt, känn den härliga smaken av mat.
Lämna anorektiker bantannet bort,
bli en kvinna, en kvinna med kvinnliga former.
En anorektiskt skelett-kvinna är inte vacker,
inte alls vacker att se på.
En mat-glad kvinna med kvinnliga former,
är en vacker kvinna.

Älska alla människor, kan du inte,
lär då att älska alla.
Lär dig vara empatisk,
lär dig att älska,
lär dig vara accepterande.
Acceptera alla människor,
alla folk och alla religioner.
Godhet bor i människor som kan älska,
älska världen och alla världens folk.

Dina ord berättar vem du är,
det vad du säger, det är du.
Dina ord säger att det är du,
dina ord berättar hur du mår.
Om du mår dåligt, är dina ord negativa,
du är kanske arg, sur, aggressiv.
Om du mår bra, då är du positiv,
och dina ord är positiva.
Var nöjd med dig själv,
var nöjd även med andra.
Var positiv i dina ord,
då kan du bli omtyckt av många.

Alla är vi lika, likadana människor,
oavsett etnicitet, oavsett hudfärg.
Acceptera att vi är människor,
människor med likadana behov.
Vi vill bli respekterade,
vi vill äta, sova, må bra.
Alla är vi Guds barn, likadana barn.
Vi är planeten Jorden’s barn,

Blinkande stjärna på himmelen,
sol det är en sol, en stor sol.
Stjärnan blinkar med sitt kalla ljus,
ger ingen värme, inget ljus.
Bara det där kalla blinkandet,
som strålar ner på Jorden.
Vacker stjärn-klar himmel,
tusentals blinkande stjärnor.
Vackert oj så vackert,
vackra natt-himmel, stjärnor,
kanske måne, titta vad vackert.

Kvinnor kan, om kvinnor vill,
kvinnan måste vilja, då kan hon.
Bimbo-kvinnan klarar inget,
bimbon väntar att männen bestämmer.
En riktig kvinna kan själv,
men kan respektera männen.
Och en riktig man
respekterar kvinnan.

Tankarna virrar och irrar som en storm,
som en storm som irrar i sin virvlande karaktär.
Låt tankarna irra om tanken vill det.
Befria dina tankar, låt d irra,
följ inte tankarna, låt d vara.
Var lugn, tanken kan inte göra dig illa,
låt inte tankarna vara herre över dig.

Internet, dess virtuella ”sago”-värld,
vad är det annat än mångas fantasier.
Vissa skryter i anonymitetens skugga,
anonyma ”storheter”, anonyma ”psykfall”.
Vissa leker stora herrar, mäktiga herrar,
andra leker vackra kvinnor, sexiga kvinnor.
Vad är sant, vad är fantasi?
Var försiktig i ditt umgänge i internet,
våga vara dig själv, våga vara sann.
Lek inte någon annan, var dig själv,
var sann mot dig själv, var sann mot andra.

Underbara mångkulturella Sverige,
Sverige som är alla männsikors vän,
nästan alla människors vän.
Sverige är ett bra land att leva i,
att må bra att åldras i.
Sverige, mitt land, ditt land,
vi måste känna stålthet i,
att bo i Sverige, det fina Sverige.
Älska och vårda denna underbara,
underbara mångkulturella Sverige,
vårt Sverige, Sverige…

Mångkultur, det svenska mångkultur,
syns på gatorna så långt ögat kan se.
Folk på gatorna, i alla färger,
i alla språk, olika kläder…
Allt blandas i ögat till en
färgstark global träff-punkt.
Alla samsas på gatan, alla går,
knuffas och trängs med varandra.
Alla tillför vi det mångkulturella,
det mångkulturella Stockholm,
det mångkulturella Sverige.

Tiden springer, tiden går snabbt,
tidens gång är smygande, men snabb.
Vad är tid? Tid visar att du lever,
tid visar att du blir äldre.
Tiden stannar inte, tiden fortsätter,
tiden fortsätter att vandra vidare.
Och du måste följa med i tiden,
oavsett om du vill eller inte.
Tiden går inte att stoppa,
tidens gång är evig, smygande.
Tiden rullar i väg hela tiden och
du rullar med tiden, i tiden.

Ta det lugnt, mycket lugnt,
inget stress, inget slit.
Njut av tillvarons ljuvlighet,
njut av livet, naturen, maten.
Njut, bara njut och var glad.
le stort, var vänlig.

Le, le stort, visa glädje för livet,
för livet är kort, så var glad.
Fördjupa dig inte i svårigheter,
gå vidare, sök glädje i livet.
Glädje gör bra för ditt psyke,
din själ behöver glädje och
harmoni för att du skall må bra.
Le, le stort, var nöjd med det du har,
le och skratta på livets olika stigar.

Vänskapen kan vara falsk,
falsk som en saga, fantasi.
Falskheten försöker fånga dig,
falska vänner är inga vänner.
Falska vänner struntar i dig,
uttnjuta dig, det gör falska vänner.
Välj dina vänner noga,
lyssna till ditt förstånd,
vänd ryggen åt falska vänner.

Tiden går, åren går,
tiden stannar inte.
en människa kan stanna,
men tiden stannar inte.
Spring med tiden,
gå med tiden, i tiden.
Stanna inte i det förgångna,
följ med i tiden i alla tider.


Glädjs över ditt liv,
glädjs över livet, livet,
Lev, ta hand om dig, lev,
ta vara på tillfällerna
som ges till dig i livet.
Skapa ditt eget harmoni,
ett harmoni i ditt liv.
Då har du uppfunnit,
uppfunnit glädjen i att leva.

Ryck upp dig, gör något,
sluta vegetera, sluta slöa.
Du måste göra det nödvändliga,
det som behöhvs göras dagligen.
Vänta inte, ryck upp dig,
du har energi kvar
att röra på dig 

De grå, vad är det, vad är de grå,
vilka är de grå, de grå?
Var inte rädd för din fantasi.
låt de grå stanna i din fantasi,
var medveten om de grå,
att de grå är din fantasi.
Eller, skall du inbilla, inbilla,
göra din tantasi till verklighet?
Skilj fantasi från verklighet,
de frå är i din fantasi.

Tiden går, tiden går snabbt,
för det mesta, alldeles för snabbt.
Dagarna går, månaderna går, åren går,
måste hinna med, med i tiden.
Tiden spriger ifrån en,
det förgångna, det som varit,
det har varit, det är historia det.
Gör din historia bra,
var nöjd och glad, för trots allt,
är det du själv, som
regisserat din historia, det förgågna.

Mina känslor, mina känslor,
det är det som skrivs här, jag skriver,
Jag tänker, jag känner, jag styr,
jag blottar mina känslor för alla.
Jag vågar, jag vill, jag har tid,
orden flyter, känslorna svallar,
hur roligt som helst, att släppa loss,
att släppa loss sina känslor,
här, här, just här och nu.

Sov när du vill, sov när det behövs,
sov när du är trött.
Då känner du dig lycklig, fri.
Ingen klocka som ringer, inga tider att passa.
Sov i vilken tid som helst, natten,
morgonen, förmiddag, mitt på dagen,
eftermiddag, kvällen…
Lev och sov efter hur din inte klocka säger till dig.
Inre klockan är klok,
din inre klocka är snäll mot din kropp,
snäll mot ditt psyke.
Lyssna på din inre klocka.

Mat i munnen, i magen,
kroppen behöver energi.
Matthetskänslan kommer,
kroppen skakar,
darrar av matthet, svaghet, hunger.
Ät, ät och få tillbaks din styrka, din glädje

Här pratar jag allt och inget,
faktist för det mesta, pratar jag inget.
Det blir bara babbel,
jag babblar, ingenting särskilt.
Men det är kul att prata om ingenting
att bara babbla.
Att kunna prata om ingenting,
är en konst även det.
Ett slags kommunikation om ingenting

Sök dina innersta tankar,
sök dina ord i dina minnen,
dina funderingar,dina åsikter.
Bearbeta det som är viktigt,
strunta i allt annat.
Lär dig bli vän med dina tankar,
rensa dina tankar från allt onödigt negativitet.
Lev livet lyckligt, älska dig själv och älska andra

Säg din mening, öppna dig
var inte rädd att tala att skriva
När du säger din mening, åsikt
öppnar du dig, visar, vem du är
Om du inte vågar säga din mening
är du ingenting, inget, bara tystnad
Säg någonting, låt din röst höras
låt alla veta dina åsikter
Men var varsam med dina ord
var vänlig, var snäll
Endast då blir du respekterad
var en balanserad människa

Inte glömma, kom ihåg
kom ihåg det du skall komma ihåg
Glömska förpestar ditt liv
Ett aktivt liv
ett aktivt umgänge med andra
håller glömskan borta
Var aktiv, var glad

Här sitter en invandrare
en invandrare som trivs
att vara en invandrare
Jag har samma värde som alla andra
fast jag är en invandrare
Jag vill bo där jag trivs bra
där jag känner trygghet
där jag kan leva ett bra liv

Vad gott det är maten min
doftar gott, smakar gott, ser gott ut
En av d största njutningarna
är att äta, att äta god mat
Vem skall maten laga?
jag, du, ni, vem som helst
som kan konsten att laga mat

I drömmen finns landet där allt kan hända
både tråkiga saker och trevliga saker
I mitt dröm-land har jag speciella vänner
sådana som jag vill ha
Men där finns även onda varelser
för drömmar kan jag inte styra
Drömmarna speglar ofta det förgågna
eller det kommande
Där i mitt dröm-land
lever jag att ett annat liv
ett dröm-liv, så olikt det vakna livet

Min vän, du är en underbar människa
du lyssnar, pratar med mig
Du kritiserar mig aldrig
du ger inte råd om jag inte frågar efter råd
Bara det att du finns
gör livet lättare att leva
Jag måste odla vår vänskap varsamt
riktiga vänner finns inte i alla trädgren
Tack min vän för att du finns

Le och visa att du mår bra
le, skratta, var vänlig
då ser alla att du mår bra
att du är en vänlig själ
med hjärtat på rätta plats

Kärlek mellan man och kvinna
kan vara passionerat eller svalt
Var inte blå-ögd i din kärlek
älska, men älska med förnuft
Du behöver inte gilla allt din kärestan gör
alla har fel och brister
du, din kärestan, alla andra
Kärleken kan dock förlåta
förlåta och glömma
annars är det ju ingen riktig kärlek

Utan vänner är du ensam,
den ensammaste människan som finns
Vänner behövs i livet, vänner
pratar, hjälper, tycker om dig
delar glädje och sorg med dig
Var rädd om dina vänner

Vänskap är det finaste du kan ge någon
vänskap är det finaste du kan ta emot
Ge vänskap så få du tillbaks vänskap
Utan vänskap är du en ensam människa
Sök efter vänskapens tillhörlighet

ett öppet sinne, med vänskap i tankarna

Den glada stämningen sprider i mitt sinne
det pirrar och klingar i mina sinnen
som den gladaste musik låter det
Ögonen ler, munnen ler, hela jag ler
åt livets härliga glada stunder
som mina sinnen ger till mig
Glad, glad, glad, oerhört glad
möter jag världen varje dag

Orden är talande för sig
Orden kan vara kloka eller tokiga
Orden bildar meningar
meningar som vi förstår
Vi förstår ordet och meningarna
Tala så att orden är kloka
okloka ord stämplar en
till något obehagligt
Måste använda orden klokt
Försök, var inte en bråkstake
en satkärring eller en satgubbe
Var vänlig i dina ord
då får du vänlighet tillbaka

Vilka figurer, abstrakta figurer,
intet sägande abstrakta figurer.
Brun är tapeten, jord-brun,
med konstiga abstrakta figurer.
Titta på tapeten nu,
det börjar flimra för ögonen.
Följ figurerna med ögonen,
fantisera om figurerna.
Vad ser ditt öga?
Vad ser mitt öga? Blommor,
bruna blommor, en krona…

Ett ljus, liten prick på natt-himlen,
blir större och större.
Vad, vad är det? UFO?
Illusion, ett hjärnspöke? Dröm?
Finns UFOn? Klart d finns,
d finns i våra hjärnor,
hjärnspöken. Eller?