Vilken var världens största ö innan man upptäckte Grönland?
Svar: Det var fortfarande Grönland. Den var bara inte upptäckt än.

Om en man föddes i Norge, växte upp i Sverige, reser till Spanien och dör i Madrid. Vad är han då?
Svar: Död.

Lägg till 1000 till 40. Lägg till 1000.
Lägg till 30. Lägg till 1000 igen.
Lägg nu till 20. Lägg till 1000 igen.
Lägg nu till 10.
Vad är svaret?
Svar: 4100.

Vilken dryck är den starkaste drycken av alla?
Svar: Vattnet, för det kan bära stora skepp.

I ett träd hänger fyra äpplen. Prästen, hans dotter, klockaren och hans fru tar alla varsitt äpple, men ändå hänger ett äpple kvar. Hur förklarar du det?
Svar: Klockaren är gift med prästens dotter.

Vad är det som är mindre än myggor, men kan bära upp hela hus?
Svar: Sandkornen.

Varför målar sig kvinnor i ansiktet?
Svar: För att det är lättare än att tapetsera.

Alla män har det, men vissas är längre än andras. De ger dem till sina partners när de gifter dig, men påven använder inte sitt. Vad är det?
Svar: Ett efternamn.

Jag har ett hårt skaft. Min topp penetrerar. Jag kommer med en skakning. Vad är jag?
Svar: En pil.

Hur många politiker behövs det för att byta en glödlampa?
Svar: Noll, dom bara lovar och lovar.

Vad är det som är stort hos Tummeliten och litet hor Goliat?
Svar: Bokstaven T.

Vilken häst följs av tusentals människor på samma gång?
Svar: Kapplöpningshästen.

En flaska med kork kostar 10 kr och 50 öre. Flaskan kostar 10 kr mer än korken. Vad kostar korken?
Svar: Korken kostar 25 öre.

---------------------------------------------------------------------------


Arkitekterna Jansson, Dalh och Bergqvist bygger ett hus tillsammans. Vad börjar arbetet med?
Svar: Med A.

Per gör följande påstående:
“I förrgår var jag 17 år, och nästa år fyller jag 20.”
Hur är detta möjligt?
Svar: Per gjorde påståendet den 1 januari, och Pers födelsedag är den 31 december.

Vad heter Sveriges bästa städtant?
Svar: Enstaka, du har väl hört väderrapporterna: Enstaka skurar över hela landet.

Som jag är förblir jag. Är jag ung så förblir jag det, är jag gammal så förblir jag det. Vem är jag?
Svar: Porträttet.

Vem får lön utan att jobba en enda dag i hela sitt liv?
Svar: Nattvakten.

Vad blir längre när du drar i det och passar perfekt mellan ett par bröst?
Svar: Ett säkerhetsbälte.

Jag har många blad, men är varken träd eller blomma. Många vill sluka mig, andra somnar i mitt sällskap. Vem är jag?
Svar: Boken.

En grönlandshund klarar väldigt låga temperaturer. Men vilken hund klarar väldigt hög temperatur?
Svar: En hot dog.

Hur många grönsaker finns det på Finlandsbåtarna?
Svar: En Per-Silja.

Vilka tanter är mest populära?
Svar: Kontanter.

Ibland tar du mig i din mun. När du stoppar in mig är jag hård. När du spottar ut mig är jag mjuk. Vad är jag?
Svar: Ett tuggummi.

Vad kallar man det ryska nattflyget?
Svar: Sov-jet.

Vad säger den engelska salladen, när man öppnar kylskåpsdörren?
Svar: Close the door, I`m dressing.

Ett äkta par hade sju barn, varav hälften var pojkar. Hur kunde det komma sig?
Svar: Alla barnen var pojkar.

Bara jag själv kan säga vem jag är?
Svar: Tungan.

Vilken måltid passar inte för män?
Svar: Fru-kosten.

-----------------------------------------------------------------------


På vilken sida av fåret är det mest ull?
Svar: Utsidan.

När är det extra viktigt att se upp för skolbarn i trafiken?
Svar: När de kör bil.

Vem är mina föräldrars son, men ändå inte minbror?
Svar: Jag själv.

Alla dåliga böcker har en god sida. Vilken?
Svar: Den sista.

En arab gick ut i ett kraftigt oväder utan paraply. Varför blev han inte våt?
Svar: Det var sandstorm.

Varför hittar man alltid det man letar efter på det sista stället man letar på?
Svar: Sedan slutar man ju att leta.

På vilken väg går man tillbaka, men kommer ändå närmare målet?
Svar: Hemvägen.

På vilka ben finns inget kött?
Svar: Stolsben.

Kan man stå utanför rikstadshuset och titta på det när statsministern kommer ut?
Svar: Javisst, han är inte så stor att han skymmer det.

Om en kartong ägg går på 15 kr, vad går då en kyckling på?
Svar: Två ben. Eller marken, det är också godkänt.