Vilket djur kan hoppa högre än Eiffeltornet?
Svar: Alle, för Eiffeltornet kan inte hoppa.

Arkitekterna Jansson, Dalh och Bergqvist bygger ett hus tillsammans. Vad börjar arbetet med?
Svar: Med A.

Tre systrar går till skolan tillsammans under ett paraply. Varför blir ingen blöt?
Svar: Det regnar inte.

Vem får lön utan att jobba en enda dag i hela sitt liv?
Svar: Nattvakten.

Vad har hatt men inget huvud?
Svar: Svampen.

Vad är så ömtåligt att det går sönder när du pratar?
Svar: Tystnaden.

Kan man stå utanför rikstadshuset och titta på det när statsministern kommer ut?
Svar: Javisst, han är inte så stor att han skymmer det.

Vad är det som är stort hos Tummeliten och litet hor Goliat?
Svar: Bokstaven T.

Vad faller ner, men går aldrig upp igen?
Svar: Regnet.

Vad får man om man korsar en igelkott med en giraff?
Svar: En 4 meters lång tandborste.

Som jag är förblir jag. Är jag ung så förblir jag det, är jag gammal så förblir jag det. Vem är jag?
Svar: Porträttet.

---------------------------------------------------------------

EJag är lång när jag är ung, men kort när jag är gammal. Vad är jag?
Svar: Ett ljus.

Vilken dryck är den starkaste drycken av alla?
Svar: Vattnet, för det kan bära stora skepp.

Om du har den, så vill du dela med dig av den. Men om du delar med dig av den, så har du den inte. Vad är det?
Svar: En hemlighet.

Vilken dag på året pratar bedragare och förfalskare mindre?
Svar: Vintersolståndet, eftersom det är årets kortaste dag.

Varför hittar man alltid det man letar efter på det sista stället man letar på?
Svar: Sedan slutar man ju att leta.

Vilka tanter är mest populära?
Svar: Kontanter.

En bonde har 10 kaniner, 20 hästar och 40 grisar. Om vi skulle kalla grisarna för ”hästar”, hur många hästar skulle han ha?
Svar: Du har fortfarande 20. Att ge dem ett annat namn gör dem inte till hästar.

Vad blir vitare ju skitigare den blir?
Svar: En griffeltavla.

Vem är mina föräldrars son, men ändå inte minbror?
Svar: Jag själv.

Jag har bara mun och öra, men berättar allt som sker. Alla människor min röst kan höra, men ingen däremot mig ser. Vad är jag?
Svar: Ryktet.

Vilken måltid passar inte för män?
Svar: Fru-kosten.

Vad har ingen början, inget slut och ingen mitt?
Svar: En munk.

Jag kan dansa men har inga ben, jag kan andas men har inga lungor och jag har inget liv att leva eller dö, men ändå gör jag alla tre. vad är jag?
Svar: Eld.

Varför målar sig kvinnor i ansiktet?
Svar: För att det är lättare än att tapetsera.

Vad är det som är mindre än myggor, men kan bära upp hela hus?
Svar: Sandkornen.

--------------------------------------------------

Rött som blod, sött som vin Mitt hjärta är hårt, mitt kött är fint. Vad är jag?
Svar: Körsbär.

Fattiga människor har det. Rika människor behöver det. Men äter du det så dör du. Vad är det?
Svar: Ingenting.

Jag har många blad, men är varken träd eller blomma. Många vill sluka mig, andra somnar i mitt sällskap. Vem är jag?
Svar: Boken.

Om en man föddes i Norge, växte upp i Sverige, reser till Spanien och dör i Madrid. Vad är han då?
Svar: Död.

Hur kan en byxficka vara tom, men ha något i den samtidigt?
Svar: Det finns ett hål i den.