När jag var barn och tonåring, lärde barnen inte svenska på skolan som dom gör idag...det finns ett motstånd i Finland mot svenska språket...alltså det där dom kallar för "pakkoruotsi", tvångsvenska...
Jag har skrivit ibland i finska forum och blivit bemött mycket illa på grund av att jag bor i Sverige sedan länge och att jag har lite svårigheter ibland att skriva rätt på finska...
Det är sorligt det där att man är illa omtyckt i sitt födelselands forum...mitt hjärtä gråter ibland på grund av detta...men jag inser att jag känner mig inte länge som en finländare...sådant där hat känns främmande för mig, lika främmande som främlingsfientlighet. 
Jag förstår inte sådant där hat och ilska...jag är glad att jag bor i Sverige sedan länge...men man kommer ju inte ifrån sina rötter...det är väl därför sneglar jag ibland  åt österut ;)...det är sorligt att man blir nortstöt på ett elakt sätt...trots allt är en finländare fast många i där ser mig inte som sådan.
Ibland har jag skrivit där om Österland, den del av nucarande Finland som tillhörde Sverige förut...det blev oerhört häftiga diskussioner, hatiska och agressiva, tyvärr...jag tror att vissa individer i Finland tänker på Sveriges och Finlands gemensam historia mer hat i blicken.

SEmittimellan.jpg?1587121415