Visst finns det skillnad, stor skillnar. Fast ibland kan det hända att man blir riktig vän t.ex med åtminstone en arbets-kamrat. Men oftast gäller bara ett slags kamratskap på arbetet, ett kamratskap som man varit tvungen att acceptera, man måste ju arbeta och då väljer man inte sina arbets-kamrater. Man måste försöka anpassa sig, var social och inte bråka.
Men när jag arbetade, visst bråkades det mycket, både män och kvinnor bråkade. Vissa var otroligt beroende av bråk. I sådana arbetsförhållanden är nästan omöjligt att bli en riktig vän med någon. Det fanns ingen skillnad mellan svenskar och invandrare, alla kunde snacka skit om varandra, särskilt bakom ryggen på andra och ett par tre stycken var chefens ”arsel-slickare”  och en annan var en fjäskare, han fjäskare för alla och var därmed rätt så opålitlig.
I privatlivet är vänner ens vänner på ett helt annat plan än arbetskamrater är. Man är liksom mer närmare varandra, litar mer på varandra.
Efter nu ca ett och ett halv år efter när jag slutade arbeta, har jag faktist tappat bort alla mina gamla arbetskamrater, en efter en. Ändog jobbare jag på samma ställe över 20 år. Åren betyder inget, det var bara arbete som gällde och ett försök att komma överens med alla på något sätt. Jag hade lite kontakt med 2 kvinnor, den ena mår psykist dåligt, är ca 40 år gammal, men säger sig ha så ont att hon vågar inte ens promenera. Den andra kvinnan. annat problem, psykiskt där också, spriten.
Om man kan behålla en arbets-kompis som en riktig vän, då skall man vara glad, för det är inte särslikt vanligt i vissa yrken, som t.ex i monotont fakriks-arbete. När jag var yngre och jobbade i vård-yrken, där umgicks många också privat med varandra.
Jag tror att det är så att i vissa jobb är det så att man t.ex måste vara social där och då är det helt naturligt att man har lättare att bli nära vän med någon, medans t.ex i fabriks-arbete är inte det sociala nr ett, utan där gäller det bara att producera så mycket som möjligt på kortaste möjliga tid och då påverkar stressen arbetarna negativt.

1bjaholampan.jpg?1578746527